Výsledky vyhledávání pro dotaz horčíka tele

Výsledky vyhledávání v sekci: Zdravie

Matcha čaj - na chudnutie aj detoxikáciu

Čaj so zvláštnym menom 'Matcha' je používaný najmä v Číne a Japonsku. Matcha čaj je však v poslednej dobe stále populárnejší aj v našich končinách. Dá sa kúpiť vo forme jemného zeleného prášku a ak je vaším cieľom formovanie postavy, môžeme vám ho len odporučiť. Čaj Matcha sa pestuje ako iné čaje, avšak s dvomi rozdielmi. Prvý rozdiel je v tom, že tri týždne pred zberom sa čaj pestuje v tieni. Zakrytie čajových kríčkov pred priamym slnečným žiarením spomalí rast a stimuluje produkciu chlorofilu, čím lístky čaju získajú tmavozelené zafarbenie. Pestovaním v tieni sa tiež produkuje aminokyselina L-theanín, ktorá v ľudskom tele pôsobí proti stresu, úzkosti aj na dobrý spánok. Druhý rozdiel spočíva v odstránení stoniek a žiliek z lístkov pri spracovaní. Matcha sa tradične suší v tieni, nie na priamom slnku. V Číne a Japonsku sa čaj Matcha používa najmä na čajové ceremónie, v Amerike a Európe je zelený prášok čaju Matcha používaný aj na zafarbenie napríklad zmrzliny, čokolády, kozmetiky či rezancov. Príchuť Matcha používa aj najznámejší svetový reťazec s kávou Starbucks. Usušený čaj sa melie na jemný prášok v špeciálnych kamenných mlynčekoch a zomletie 30 gramov môže trvať až hodinu.Čaj Matcha na chudnutieO tom, že zelený čaj je výborný na chudnutie sme písali v inom článku. So zeleného čaju však pijeme len to, čo sa vyluhuje do horúcej vody. Vďaka jemnému mletiu čaju Matcha sa získava jemný prášok, ktorý vypijeme celý a účinok čaju Matcha je preto oveľa silnejší. V čaji sa nachádza silný antioxidant EGCG (epigallokatechin gallát), ktorý je považovaný za vynikajúceho bojovníka proti civilizačným chorobám a tiež je spájaný s chudnutím. Nedávne štúdie ukázali, že koncentrácia antioxidantu EGCG je v čaji Matcha až sto raz väčšia ako v zelenom čaji. V jednej šálke čaju Matcha je rovnaké množstvo živín ako v 10-tich šálkach zeleného čaju.Vďaka EGCG sa zlepšuje trávenie a stimulujú tie hormóny, vďaka ktorým sa človek cíti sýty čo sa hodí pri chudnutí. Čaj Matcha má niekoľkonásobne väčší účinok na redukciu hmotnosti ako zelený čaj. Pre urýchlenie spaľovania tukov pite čaj Matcha medzi hlavnými jedlami.Matcha na energiu a koncentráciuBudhisti pijú Matcha čaj pred meditáciou a vďaka tomu dokážu meditovať celé hodiny. Čaj je jediná rastlina produkujúca aminokyselinu L-theanín, ktorá kofeín z čaju uvoľňuje postupne a navodí stav relaxácie bez pocitu ospalosti. Matcha je vynikajúca pre študentov a ľudí, ktorí sa potrebujú dlho sústrediť. Na koncentráciu je lepšie piť čaj Matcha ako kávu, pretože káva síce dodá energiu rýchlo, ale čoskoro sa človek cíti ešte ospalejší ako pred jej vypitím.Príprava čaju MatchaČaj Matcha sa môže piť zmiešaný so studenou vodou, prípadne s vodou zohriatou na max. 70°C, vďaka čomu sa v čaji zachovajú vitamíny a minerály. Do jednej šálky idú 2 gramy čaju Matcha a denne sa pre dospelých odporúčajú 1-2 šálky. Denná spotreba by nemala prekračovať hranicu 6 šálok.Dobrá správa je, že čaj Matcha môžu piť aj tehotné ženy, ale maximálna odporúčaná dávka sú 4 gramy denne. Deti môžu piť Matcha od 4 rokov (max 1,5 gramu), od 7 rokov veku je maximálna denná dávka 2 gramy a od 10 rokov 3 gramy.Porovnanie čaju Matcha s kávouPo káve sa tvorí na zuboch povlak a dlhodobým pitím kávy sa stráca belosť zubov. Naopak Matcha ničí baktérie v ústach, ktoré tento povlak spôsobujú a tiež dych po vypití čaju je lepší ako po káve.V čaji Matcha je približne 5-krát väčší obsah kofeínu ako v káve a navyše sa tento kofeín uvoľnuje postupne.Káva obsahuje menej antioxidantov ako čaj Matcha.

Pokračovat na článek


Magnézium - horčík

 Horčík (magnézium) je pre naše telo najdôležitejší minerál. Po vode, kyslíku, základných potravinách je horčík najdôležitejší prvok pre naše telo. Horčík je dôležitejší ako vápnik, draslík a sodík a práve horčík reguluje všetky tieto minerály v tele. Horčík ovplyvňuje vyše 300 enzýmov v našom tele. Vďaka horčíku sa v tele vykonáva mnoho metabolických procesov. Magnézium alebo horčík zodpovedá za sťahy srdca a tiež za výmenu informácii medzi nervovými bunkami, aktivuje viacero enzýmov podieľajúcich sa na metabolizme uhľohydrátov a aminokyselín. Ďalším významom horčíka je kontrola vstrebávania iných minerálov v tele. Medzi tieto minerály patrí vápnik, sodík, draslík či fosfor. Horčík napríklad zabraňuje nadmernému ukladaniu vápnika v tele (prevencia obličkových kameňov).Horčík sa prirodzene nachádza napríklad v mäse, tmavej zelenine, strukovinách, banánoch, mandliach, figách, orechoch, nelúpanej ryži, quinoi, celozrnných obilninách, mlieku a v maku. Účinky horčíka:výmena informácií medzi nervovými bunkamivstrebávanie minerálov v teleprevencia obličkových kameňovprevencia srdcového infarktuznižuje množstvo žalúdočnej kyselinyNedostatok horčíka v teleNedostatok horčíka sa nazýva hypomagnezémia a má rôzne prejavy. Nedostatok horčíka sprevádza niektoré choroby ako vysoký krvný tlak, obezita či cukrovka. Približne tretina pacientov so srdcovou slabosťou trpí aj na nedostatok horčíka. Naša strava obsahuje menej prirodzeného zdroja horčíka, preto toľko ľudí trpí na jeho nedostatok. Horčík sa z potravín vytráca najmä kvôli úprave ako vysmážanie, konzervovanie či šľachtenie nových odrôd ovocia a zeleniny. Navyše nie všetok prijatý horčík sa využije, ale len približne 30 - 40% prijatého horčíka sa vstrebáva v tele. Vstrebávanie horčíka zhoršujú cukry, tuky, vláknina, vápnik či alkohol.Diagnostikovanie nedostatku horčíka nie je také ľahké ako by sa mohlo zdať, pretože len 1% horčíka v tele sa nachádza v krvi. Mnohé krvné rozbory ani nesledujú množstvo horčíka v krvnom rozbore. Americký doktor vyhlásil, že "Všetky známe choroby sú spojené s nedostatkom horčíka" a že "horčík je v najkritickejšej miere potrebná minerálna látka pre elektrickú stabilitu každej bunky organizmu. Nedostatok horčíka môže byť zodpovedný za viac chorôb, ako ktorákoľvek iná živina." Mnohé zdravotné ťažkosti by sa teda mohli vyriešiť jednoduchým zvýšením príjmu horčíka. Ak športujete a cítite sa unavený, môže to byť náznak toho, že vám horčík chýba. V takom prípade odporúčame prijímať doplnky horcikom.Príznaky nedostatku magnézia:bolesti hlavyporuchy sústredeniasvalové kŕčežalúdočné kŕčebúšenie srdcabolesť na hrudníkustrnulosť šijemravčenie v končatináchOdporúčaná denná dávka horčíka je 300 - 420 mg podľa veku, pohlavia a iných faktorov ako zvýšená fyzická záťaž, stres, choroby a podobne. Priemerný zdravý dospelý človek má v tele okolo 20-30 gramov horčíka, z čoho dve tretiny sa nachádzajú v kostiach. Alkohol a mlieko obohatené vitamínom D spôsobujú vylučovanie horčíka z tela. Kto potrebuje prijímať viac horčíkaĽudia so zvýšenou psychickou (únava, stres) alebo fyzickou (športovci, ťažko pracujúci) záťažou majú zvýšenú potrebu horčíka. Viac horčíka je treba prijať pri nadmernom pití alkoholu, nadmernej únave a pri užívaní hormonálnej antikoncepcie. Zvýšenie príjmu horčíka je potrebné aj pre tehotné a kojacie ženy. Vyššie dávky horčíka by mali prijímať aj pacienti s určitými zdravotnými ťažkosťami ako:Cukrovka – zvýšením prísunu horčíka sa znižuje riziko vzniku cukrovkyObezita -  ľudia s obezitou majú až o polovicu menej horčíka v teleHypertenzia (zvýšený krvný tlak) – zvýšený príjem horčíka pomáha znížiť napätie krvnej steny, vďaka čomu sa zníži krvný tlakArytmia – horčík upravuje abnormálnu elektrickú aktivitu srdca, ktorá je príčinou porúch srdcového rytmuIschemická choroba srdca – zvýšenie prísunu horčíka znižuje intenzitu bolesti v hrudníku a zlepšuje prekrvenieIschemická cievna mozgová príhoda – zvýšenie príjmu magnézia sa znižuje riziko vzniku tohto ochorenia a zároveň chráni mozog po ischemickej cievnej príhodeMigréna – zvýšené dávky magnézia znižujú výskyt migrény takmer o polovicuDysmenorea (bolestivá menštruácia) – zvýšené dávky horčíka zmierňujú menštruáciuPredmenštruačný syndróm – viac horčíka významne zlepšuje náladu, znižuje zadržiavanie vody a napätie v prsníkochĎalšou skupinou ľudí so zvýšeným potrebou magnézia sú ľudia trpiaci chronickým únavovým syndrómom, ľudia trpiaci alkoholizmom, ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu, tehotné a dojčiace ženy.

Pokračovat na článek