Výsledky vyhledávání pro dotaz znižuje

Výsledky vyhledávání v sekci: Zdravie

Zdravšie alternatívy k nezdravým potravinám

Chipsy – Pistácie, orieškyJe veľmi pohodlné otvoriť si večer pri telke balíček chutných chipsov. Takisto je však pohodlné otvoriť sáčok s pistáciami alebo nasypať na misku hrsť orechov, slnečnicových alebo tekvicových jadierok. Aj navzdory tomu, že oriešky obsahujú veľa tuku, nám pomáhajú chudnúť. Chipsy sú smažené na oleji a sú príliš solené, čo nepomáha keď chceme schudnúť.Slnečnicový olej – Olivový olejSlnečnicový olej je veľmi používaný nielen v našich domácnostiach, ale aj v reštauráciách a najmä v stánkoch s rýchlym občerstvením. Slnečnicový olej nie je vyslovene zlý, dokonca pomáha k znižovaniu zlého cholesterolu a je prospešný pre srdce. Ak je váš cieľ chudnutie, mali by ste ho radšej vymeniť za olivový olej. Olivový olej sa rýchlejšie trávi a nezaťažuje žalúdok tak ako slnečnicový olej. Keď si robíte zeleninové šaláty, siahnite radšej po olivovom oleji.Biela múka – Celozrnná múkaPečiva z bielej múky sa každý z nás najedol až až. Každý deň sa predajú tisíce chlebov a rožkov z bielej múky. Komu však záleží na zdraví a kto chce udržať svoju hmotnosť pod kontrolou, mal by radšej siahnuť po pečive z cereálnej múky. Je síce trochu drahšie ako biele pečivo, ale je zdraviu oveľa prospešnejšie. Najväčším rozdielom medzi bielou a celozrnnou múkou je obsah vlákniny, ktorej je v cereálnej múke a v pečive z nej niekoľkonásobne viac ako v bielej múke. Výrobky z celozrnnej múky majú oveľa nižší glykemický index, čo znamená, že po zjedení takýchto potravín sa vám nezvýši hladina krvného cukru príliš rýchlo. Potraviny vyrobené z bielej múky majú naopak glykemický index vyšší, teda zvyšujú hladinu krvného cukru rýchlejšie, čo má za následok, že po jedle rýchlo vyhladne. Sladený jogurt – Nízkotučný biely jogurt s ovocímAj keď na téglikoch niektorých jogurtov je zobrazené čerstvé ovocie, neznamená to, že tam toho ovocia je veľa. Často v ovocnom jogurte nájdete pár miniatúrnych kúskov ovocia, ktoré sú však podporené farbivami a cukrom. Lepšia alternatíva je kúpiť si nízkotučný neochutený jogurt a nakrájať si doň čerstvé jahody koľko vám hrdlo ráči. Teda pokiaľ chcete chudnúť radšej to nepreháňajte ani s jogurtom ani s ovocím.Sladená voda – Voda z vodovoduSladená voda, teda rôzne ochutené balené vody je v podstate čistá voda s prídavkom farbiva a cukru. Pohár takejto vody môže obsahovať aj niekoľko kociek cukru. Ak si namiesto toho dáte pohár vody z vodovodu s citrónom a trochou medu, urobíte len dobre a ešte k tomu ušetríte.Ochutené cereálie – Corn Flakes (Kukuričné lupienky), ovsené vločkyNajmä pre deti sú veľkým lákadlom ochutené cereálie, ktoré sú balené v krabiciach s detskými postavičkami a často je k nim pribalená hračka. ľahko sa z nich urobia rýchle raňajky pred odchodom do školy či do práce. Nepodliehajte však ilúzii, že robíte pre svoje zdravie dobre pokiaľ jete každé ráno túto dobrotu. Sladené cereálie obsahujú príliš veľa cukru, farbív a gluténu, ktorý môže škodiť ľuďom s citlivejšou pokožkou. Naučte sa jesť kukuričné lupienky alebo ešte lepšie ovsené vločky. Tie tiež stačí zaliať nízkotučným mliekom, prípadne posypať škoricou či ovocím. To pomôže nielen vášmu tráveniu, ale má to oveľa viac priaznivých účinkov na zdravie.Margarín – MasloMargarín je vyrobený zložitým technologickým procesom a obsahuje veľa chemikálií. Maslo je lepšia a prírodnejšia alternatíva. Maslo, tak ako margarín obsahuje veľa tuku, avšak maslo pomáha vstrebávaniu živín z jedla. Margarín obsahuje farbiva a ochucovadlá, znižuje imunitu a zvyšuje zlý cholesterol. 

Pokračovat na článek


Magnézium - horčík

 Horčík (magnézium) je pre naše telo najdôležitejší minerál. Po vode, kyslíku, základných potravinách je horčík najdôležitejší prvok pre naše telo. Horčík je dôležitejší ako vápnik, draslík a sodík a práve horčík reguluje všetky tieto minerály v tele. Horčík ovplyvňuje vyše 300 enzýmov v našom tele. Vďaka horčíku sa v tele vykonáva mnoho metabolických procesov. Magnézium alebo horčík zodpovedá za sťahy srdca a tiež za výmenu informácii medzi nervovými bunkami, aktivuje viacero enzýmov podieľajúcich sa na metabolizme uhľohydrátov a aminokyselín. Ďalším významom horčíka je kontrola vstrebávania iných minerálov v tele. Medzi tieto minerály patrí vápnik, sodík, draslík či fosfor. Horčík napríklad zabraňuje nadmernému ukladaniu vápnika v tele (prevencia obličkových kameňov).Horčík sa prirodzene nachádza napríklad v mäse, tmavej zelenine, strukovinách, banánoch, mandliach, figách, orechoch, nelúpanej ryži, quinoi, celozrnných obilninách, mlieku a v maku. Účinky horčíka:výmena informácií medzi nervovými bunkamivstrebávanie minerálov v teleprevencia obličkových kameňovprevencia srdcového infarktuznižuje množstvo žalúdočnej kyselinyNedostatok horčíka v teleNedostatok horčíka sa nazýva hypomagnezémia a má rôzne prejavy. Nedostatok horčíka sprevádza niektoré choroby ako vysoký krvný tlak, obezita či cukrovka. Približne tretina pacientov so srdcovou slabosťou trpí aj na nedostatok horčíka. Naša strava obsahuje menej prirodzeného zdroja horčíka, preto toľko ľudí trpí na jeho nedostatok. Horčík sa z potravín vytráca najmä kvôli úprave ako vysmážanie, konzervovanie či šľachtenie nových odrôd ovocia a zeleniny. Navyše nie všetok prijatý horčík sa využije, ale len približne 30 - 40% prijatého horčíka sa vstrebáva v tele. Vstrebávanie horčíka zhoršujú cukry, tuky, vláknina, vápnik či alkohol.Diagnostikovanie nedostatku horčíka nie je také ľahké ako by sa mohlo zdať, pretože len 1% horčíka v tele sa nachádza v krvi. Mnohé krvné rozbory ani nesledujú množstvo horčíka v krvnom rozbore. Americký doktor vyhlásil, že "Všetky známe choroby sú spojené s nedostatkom horčíka" a že "horčík je v najkritickejšej miere potrebná minerálna látka pre elektrickú stabilitu každej bunky organizmu. Nedostatok horčíka môže byť zodpovedný za viac chorôb, ako ktorákoľvek iná živina." Mnohé zdravotné ťažkosti by sa teda mohli vyriešiť jednoduchým zvýšením príjmu horčíka. Ak športujete a cítite sa unavený, môže to byť náznak toho, že vám horčík chýba. V takom prípade odporúčame prijímať doplnky horcikom.Príznaky nedostatku magnézia:bolesti hlavyporuchy sústredeniasvalové kŕčežalúdočné kŕčebúšenie srdcabolesť na hrudníkustrnulosť šijemravčenie v končatináchOdporúčaná denná dávka horčíka je 300 - 420 mg podľa veku, pohlavia a iných faktorov ako zvýšená fyzická záťaž, stres, choroby a podobne. Priemerný zdravý dospelý človek má v tele okolo 20-30 gramov horčíka, z čoho dve tretiny sa nachádzajú v kostiach. Alkohol a mlieko obohatené vitamínom D spôsobujú vylučovanie horčíka z tela. Kto potrebuje prijímať viac horčíkaĽudia so zvýšenou psychickou (únava, stres) alebo fyzickou (športovci, ťažko pracujúci) záťažou majú zvýšenú potrebu horčíka. Viac horčíka je treba prijať pri nadmernom pití alkoholu, nadmernej únave a pri užívaní hormonálnej antikoncepcie. Zvýšenie príjmu horčíka je potrebné aj pre tehotné a kojacie ženy. Vyššie dávky horčíka by mali prijímať aj pacienti s určitými zdravotnými ťažkosťami ako:Cukrovka – zvýšením prísunu horčíka sa znižuje riziko vzniku cukrovkyObezita -  ľudia s obezitou majú až o polovicu menej horčíka v teleHypertenzia (zvýšený krvný tlak) – zvýšený príjem horčíka pomáha znížiť napätie krvnej steny, vďaka čomu sa zníži krvný tlakArytmia – horčík upravuje abnormálnu elektrickú aktivitu srdca, ktorá je príčinou porúch srdcového rytmuIschemická choroba srdca – zvýšenie prísunu horčíka znižuje intenzitu bolesti v hrudníku a zlepšuje prekrvenieIschemická cievna mozgová príhoda – zvýšenie príjmu magnézia sa znižuje riziko vzniku tohto ochorenia a zároveň chráni mozog po ischemickej cievnej príhodeMigréna – zvýšené dávky magnézia znižujú výskyt migrény takmer o polovicuDysmenorea (bolestivá menštruácia) – zvýšené dávky horčíka zmierňujú menštruáciuPredmenštruačný syndróm – viac horčíka významne zlepšuje náladu, znižuje zadržiavanie vody a napätie v prsníkochĎalšou skupinou ľudí so zvýšeným potrebou magnézia sú ľudia trpiaci chronickým únavovým syndrómom, ľudia trpiaci alkoholizmom, ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu, tehotné a dojčiace ženy.

Pokračovat na článek